Jednocześnie informuję, że Prokuratura Okręgowa w Krakowie nie prowadzi odrębnego śledztwa w sprawie przekroczenia prędkości i przekroczenia linii ciągłej przez kierującego pojazdem Audi A8 kolumny rządowej, lecz w trakcie prowadzonego postępowania w sprawie wypadku, wyłączono materiały w tym zakresie i przekazano je do właściwej miejscowo jednostce Policji pod kątem ewentualnego popełnienia wykroczenia.
Pan
Cezary Szymanek
Redaktor Naczelny
Serwis rp.pl
ul. Prosta 51
00-838 Warszawa
Fax: 22 628 05 88
e-mail: serwisinformacyjny@rp.pl
|
|
Żądanie usunięcia nieprawdziwych informacji
i ich sprostowania
Na podstawie art. 31a ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo Prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.) wnoszę o pilne zamieszczenie sprostowania nieprawdziwych informacji, które znalazły się w artykule autorstwa Izabeli Kacprzak i Grażyny Zawadki pt. „Wypadek Szydło: Niepokorni prokuratorzy", który ukazał się w serwisie rp.pl w dniu 04 marca 2018 roku zaktualizowanym w dniu 05 marca 2018 roku o godzinie 09:37 i oświadczam, że nieprawdziwe są następujące stwierdzenia, zawarte w tej publikacji:
Nieprawdą jest, aby w śledztwie dotyczącym wypadku drogowego, do którego doszło 10 lutego 2017 roku w Oświęcimiu, a w wyniku którego została poszkodowana ówczesna Prezes Rady Ministrów Beata Szydło, prokuratorzy prowadzący postępowanie nie chcieli oskarżyć kierowcy seicento. W tym zakresie istniała pełna zgodność stanowiska prokuratorów prowadzących śledztwo i ich przełożonego. Powołani przez prokuraturę biegli z Zakładu Badania Wypadków Drogowych Instytutu Ekspertyz Sądowych im prof. dr Jana Sehna w Krakowie stwierdzili, że – niezależnie od używania bądź nie sygnałów dźwiękowych pojazdy z kolumny uprzywilejowanej – wyłącznym i bezpośrednim sprawcą zdarzenia był kierowca Fiata Seicento Sebastian K. Nieprawidłowo przeprowadzony manewr skrętu w lewo przez kierowcę Seicento był w ocenie biegłych bezpośrednią przyczyną kolizji z samochodem marki Audi A8, którym jechała Beata Szydło. Kierowca Audi nie miał możliwości uniknięcia kolizji.
2. „Według źródeł „Rzeczypospolitej prokuratorzy chcieli uznać za współwinnego spowodowania wypadku drogowego Beaty Szydło jej kierowcę , funkcjonariusza BOR. Nie zgodził się na to ich szef”
Nieprawda, jest, że prokuratorzy chcieli uznać za współwinnego spowodowania wypadku drogowego Beaty Szydło jej kierowcę. Wersja współwiny kierowcy Audi nie była w postępowaniu brana pod uwagę. Prokuratorzy prowadzący postępowanie uznali jednakże za konieczne, sporządzenie na tym etapie postępowania wyłączeń w kwestii użycia sygnałów dźwiękowych przez pojazdy wchodzące w skład kolumny rządowej oraz przyczynienia się do wypadku przez funkcjonariuszy ówczesnego Biura Ochrony Rządu. Zdaniem ich bezpośredniego przełożonego wyłączenie na tym etapie byłoby równoznaczne z jednoznacznym wyeliminowaniem jednej z przyjętej wersji przebiegu wypadku. Czynność ta na tym etapie postępowania byłaby przedwczesna i sprzeczna z metodyką prowadzenia śledztwa. Dopiero prawomocne zakończenie postępowania karnego przeciwko podejrzanemu Sebastianowi K. pozwoli jednak na pełną i prawidłową ocenę innych aspektów zdarzenia, w tym przyczynienia się do wypadku przez funkcjonariuszy ówczesnego Biura Ochrony Rządu.
W związku z powyższym wnoszę jak na wstępie.
Treść sprostowania:
„Prokuratura Okręgowa w Krakowie prostuje nieprawdzie informacje zawarte w materiale pt. „Wypadek Szydło: Niepokorni prokuratorzy", który ukazał się w serwisie rp.pl w dniu 04 marca 2018 roku zaktualizowanym w dniu 05 marca 2018 roku o godzinie 09:37. Nieprawdą jest, aby w śledztwie dotyczącym wypadku drogowego, do którego doszło 10 lutego 2017 roku w Oświęcimiu, prokuratorzy prowadzący postępowanie nie chcieli oskarżyć kierowcy seicento. Powołani przez prokuraturę biegli stwierdzili, że wyłącznym i bezpośrednim sprawcą zdarzenia był kierowca Fiata Seicento Sebastian K. Prokuratorzy prowadzący śledztwo nigdy nie brali pod uwagę możliwości uznania za współwinnego wypadku kierowcy samochodu, którym przewożona była Beata Szydło. Prokuratorzy prowadzący postępowanie błędnie uznali za konieczne, sporządzenie na tym etapie postępowania wyłączeń w kwestii użycia sygnałów dźwiękowych przez pojazdy wchodzące w skład kolumny rządowej oraz przyczynienia się do wypadku przez funkcjonariuszy ówczesnego Biura Ochrony Rządu. Zgodnie z metodyką postępowania dopiero prawomocne zakończenie postępowania karnego przeciwko podejrzanemu Sebastianowi K. pozwoli na pełną i prawidłową ocenę innych aspektów zdarzenia.
Rzecznik Prasowy
usługi: „przewozu zwłok ludzkich na zlecenie prokuratur okręgu krakowskiego w granicach obszaru ich działania ( z podziałem na części) ”
więcejPROKURATURA OKRĘGOWA 30-965 KRAKÓW, UL.MOSIĘŻNICZA 2 Tel. Centrala: (0-12) 619-60-00
PROKURATURA OKRĘGOWA 30-965 KRAKÓW, UL.MOSIĘŻNICZA 2 Tel. Centrala: (0-12) 619-60-00
Adres poczty elektronicznej: sekretariat@krakow.po.gov.pl